Varför är folk så elaka?
Vet inte riktigt vad jag ska skriva här nu den här perioden av mitt liv. Jag kan ju inte bara hålla på å tjata om hur piss jag mår hela tiden, det har ni alla förstått vid det här laget...
Jag tar en dag i taget, och kliver upp på morgonen helt slut fast jag sovit minst åtta timmar, går till jobbet, tar en massa skit från folk som tror de vet bäst trots att det är jag som jobbar här och inte de, kommer hem, försöker göra lite mat, ser på tv, går å lägger mig...ja, ni förstår..jättekul.
Det här med elaka människor på jobbet har jag skrivit om tidigare, men nu är det värre än någonsin! Att människor kan vara så elaka och dryga mot nån de inte känner och verkligen skälla på en för saker som de inte har en susning om eller som de VET att jag som anställd inte kan göra ett skit åt!
Ta tex det här scenariot:
- Hej, jag köpte den här mobilen av er för ungefär en månad sedan, nu har den börjat bete sig konstigt och hänger sig och stänger av sig titt som tätt. Så nu vill jag reklamera den och få pengarna tillbaka!
- Tyvärr så fungerar det inte så.. Om något fel hade uppstått under de 7 första dagarna hade vi kunnat byta ut den direkt över disk åt dig, men så fort det gått mer än en vecka måste vi tyvärr skicka in den på garantiservice.
- Jahaaa??!!! Och hur lång tid tar det då?? (kund=skitarg)
- 2-3 veckor... (*ja, jag VET att det är lång tid, men VAD ska göra åt saken? Det är inte jag som är ansvarig för verkstaden i KRISTINEHAMN!*)
- VAAA??!! Det är ju helt sjuukt! Jag har haft mobilen i EN månad! Finns det nån mobil som motsvarar min nya att låna under tiden då?
(Här förväntar sig kunden att få låna en värsting i 4000:- -klassen)
- Du jättegärna låna en enkel men fullt fungerande mobil om vi bara har nån inne, men just nu är de tyvärr utlånade.
(Vid det här laget håller kunden på att flyga genom taket..)
- Men! Har ni INGEN service på det här stället?!! Nej, jag tänker inte godta detta, jag ska ha en ny NU!
- Som jag sa, så fungerar det inte så, vi kan inte ta tillbaka din mobil, för har det gått mer än 7 dagar, så får vi i våran tur ingen ny från tillverkaren och då står vi med en mobil i lager som vi inte kommer kunna sälja.
- Det är väl inte mitt problem!!
- Nej det är det inte (här känner man för att säga "isåfall så är det väl inte mitt problem heller att du har fel på din mobil?", men det får man såklart inte säga högt, så det är bara att fortsätta le..) men jag kan ändå inte göra nånting annat än vad jag redan har berättat för dig.
- Då vill jag prata med chefen.
- Javisst, det är Jenny som står här bredvid mig och hon kommer säga exakt samma sak.
Härifrån slutar scenariot antingen:
-Aja, jag lämnar väl in den då...och får klara mig uuutan mobil i treee veckor! (det nästan ryker ur öronen nu)
Eller:
Kunden stormar ut ur butiken och skriker högt och tydligt hur värdelösa vi är och att de aldrig mer kommer handla av oss.
Tråkigt då.
Sen en annan sak som inte är helt ovanlig som jag råkade ut för i förra veckan:
Det kommer in en herre med invandrarbakgrund ("jaha, och vad spelar det för roll" tänker ni nu.. Jo, det spelar roll för de har ofta en väldigt speciell kvinnosyn.) Han går fram till mig.
- Hej, vad kan jag hjälpa dig med?
- Ööh, finns det ingen kille här man kan prata med?
- Nej, det gör det inte, skulle det vara ett problem..?
Han muttrar lite och tar upp sin mobil.
- Kan du med en sån här då?? *hånskrattar nästan*
- Som du ser så jobbar jag här, så det kan jag nog! *Jag är SÅ arg vid det här laget!*
- Kan du visa hur man tar fram fotona som man tagit med kameran för att titta på dem i displayen?
Jag jobbar med det här, skulle jag inte klara av det som en 8-åring klarar? För att jag är tjej. Tack tack.
Nej, jag är så less på det här just nu! Det är jättekul att jobba öga mot öga med människor och service, men jag vill inte behöva känna mig gråtfärdig varje kväll när jag kommit hem och stängt dörren om mig, bara för att man försöker sitt bästa hela dagarna utan att nån uppskattar det.
Funderar seriöst på att snart hitta ett annat jobb trots att jag trivs jättebra här med jobbet som sådant.. =(
Puss å kram!
Jag tar en dag i taget, och kliver upp på morgonen helt slut fast jag sovit minst åtta timmar, går till jobbet, tar en massa skit från folk som tror de vet bäst trots att det är jag som jobbar här och inte de, kommer hem, försöker göra lite mat, ser på tv, går å lägger mig...ja, ni förstår..jättekul.
Det här med elaka människor på jobbet har jag skrivit om tidigare, men nu är det värre än någonsin! Att människor kan vara så elaka och dryga mot nån de inte känner och verkligen skälla på en för saker som de inte har en susning om eller som de VET att jag som anställd inte kan göra ett skit åt!
Ta tex det här scenariot:
- Hej, jag köpte den här mobilen av er för ungefär en månad sedan, nu har den börjat bete sig konstigt och hänger sig och stänger av sig titt som tätt. Så nu vill jag reklamera den och få pengarna tillbaka!
- Tyvärr så fungerar det inte så.. Om något fel hade uppstått under de 7 första dagarna hade vi kunnat byta ut den direkt över disk åt dig, men så fort det gått mer än en vecka måste vi tyvärr skicka in den på garantiservice.
- Jahaaa??!!! Och hur lång tid tar det då?? (kund=skitarg)
- 2-3 veckor... (*ja, jag VET att det är lång tid, men VAD ska göra åt saken? Det är inte jag som är ansvarig för verkstaden i KRISTINEHAMN!*)
- VAAA??!! Det är ju helt sjuukt! Jag har haft mobilen i EN månad! Finns det nån mobil som motsvarar min nya att låna under tiden då?
(Här förväntar sig kunden att få låna en värsting i 4000:- -klassen)
- Du jättegärna låna en enkel men fullt fungerande mobil om vi bara har nån inne, men just nu är de tyvärr utlånade.
(Vid det här laget håller kunden på att flyga genom taket..)
- Men! Har ni INGEN service på det här stället?!! Nej, jag tänker inte godta detta, jag ska ha en ny NU!
- Som jag sa, så fungerar det inte så, vi kan inte ta tillbaka din mobil, för har det gått mer än 7 dagar, så får vi i våran tur ingen ny från tillverkaren och då står vi med en mobil i lager som vi inte kommer kunna sälja.
- Det är väl inte mitt problem!!
- Nej det är det inte (här känner man för att säga "isåfall så är det väl inte mitt problem heller att du har fel på din mobil?", men det får man såklart inte säga högt, så det är bara att fortsätta le..) men jag kan ändå inte göra nånting annat än vad jag redan har berättat för dig.
- Då vill jag prata med chefen.
- Javisst, det är Jenny som står här bredvid mig och hon kommer säga exakt samma sak.
Härifrån slutar scenariot antingen:
-Aja, jag lämnar väl in den då...och får klara mig uuutan mobil i treee veckor! (det nästan ryker ur öronen nu)
Eller:
Kunden stormar ut ur butiken och skriker högt och tydligt hur värdelösa vi är och att de aldrig mer kommer handla av oss.
Tråkigt då.
Sen en annan sak som inte är helt ovanlig som jag råkade ut för i förra veckan:
Det kommer in en herre med invandrarbakgrund ("jaha, och vad spelar det för roll" tänker ni nu.. Jo, det spelar roll för de har ofta en väldigt speciell kvinnosyn.) Han går fram till mig.
- Hej, vad kan jag hjälpa dig med?
- Ööh, finns det ingen kille här man kan prata med?
- Nej, det gör det inte, skulle det vara ett problem..?
Han muttrar lite och tar upp sin mobil.
- Kan du med en sån här då?? *hånskrattar nästan*
- Som du ser så jobbar jag här, så det kan jag nog! *Jag är SÅ arg vid det här laget!*
- Kan du visa hur man tar fram fotona som man tagit med kameran för att titta på dem i displayen?
Jag jobbar med det här, skulle jag inte klara av det som en 8-åring klarar? För att jag är tjej. Tack tack.
Nej, jag är så less på det här just nu! Det är jättekul att jobba öga mot öga med människor och service, men jag vill inte behöva känna mig gråtfärdig varje kväll när jag kommit hem och stängt dörren om mig, bara för att man försöker sitt bästa hela dagarna utan att nån uppskattar det.
Funderar seriöst på att snart hitta ett annat jobb trots att jag trivs jättebra här med jobbet som sådant.. =(
Puss å kram!
Kommentarer
Ah Gumman då! Det låter inte alls som du trivs med jobbet, jag förstår PRECIS! Jag har aldrig varit så ledsen på kvällarna som när jag jobbade på siba. O du kan ju tyvärr inte bestämma att kunderna ska få nya varor, (inte ens om du skulle vilja gentemot dom som är trevliga). Teknik är jobbigt, det krånglar mycket o sen kan kunderna oftast inte så mycket om det heller. Det där med att dom vill prata med någon kille känner jag mycket väl igen, sen är det världens lättaste fråga, ! Men lite extra lånemobiler kanske ni kunde fixa? Så slipper du den sura kommentaren iaf.
(Dom hade ingen på the phone house heller när jag lämnade in min mobil, alla var utlånade)
Kram på dig
Trackback
Skrivet av: Maria